Sommige klanten kijken eerst naar het prijskaartje en draaien eens met de ogen. Hola, momentje, hé! De alpaca's worden 1 x per jaar geschoren. De vachten zie je elke dag groeien en na een jaar vol geduld kunnen ze 'geoogst' worden.
De pure vezel van onze Hug&Hum sjaal
Op grote boerderijen is het een heel team dat paraat staat met meerdere scheerders en assistenten om de dieren aan te brengen, groot te houden tijdens het scheren en terug naar de weide/groep te brengen. Daarnaast is er ook nog geen team die de vachten een eerste maal sorteert. Daarna wordt de ruwe vacht naar de spinnerij gebracht waar ze nog eens grondig met de hand wordt op kwaliteit: fijnheid, lengte, zachtheid en kleur.
Daarna worden ze gewassen, gedroogd, op lont getrokken, gesponnen en op kegels ingewikkeld, in strengen van bolletjes. Dan pas hebben we een draad. Om een eigen totaal garen te laten produceren, kan dit enkele maanden in beslag nemen.
De Hug & Hum sjaals bestaan uit 100% baby alpaca, niks synthetisch, geen chemische behandelingen, de pure vezel. Dit pure garen kost een stuk meer dan garen met een deel synthetische vezel.
Hoe kleuren we de sjaal?
Om toch wat extra kleur in de collectie te hebben, gaan sommige van onze garens nog eens naar een sociaal verfatelier, waar de garens plantaardig geverfd worden en waar de vrouwen goed begeleid en betaald worden. De plantjes worden in het Andesgebergte nog met de hand geplukt en gaan samen met de ruwe garens, op authentieke wijze, de kookpot in, tot de juiste kleur wordt bereikt.
Sociaal brei atelier in Peru
Daarna kunnen de garens van de spinnerij en het verfatelier naar het sociaal breiatelier.
Het ontwerpproces van Hug & Hum begint bij het pure garen. Na het kiezen van de garens, de dikte, het soort garen bv. brushed, de kleuren en melanges, worden er proeflapjes uitgebreid waarvan de beste steken en kleurmelanges weerhouden worden. Daarna wordt pas overwogen welke ontwerpen het beste resultaat geeft. Ontwerpen: is ideeën hebben en brainstormen, en dit meerdere keren na elkaar, beslissen nemen…twijfelen, aanpassen tot de collectie op punt staat.
De specifieke ontwerpen worden besproken met de ontwerpster van het breiatelier en er wordt een eerste prototype gebreid, soms meerdere om ook de resultaten in de verschillende kleuren en melanges te zien. Indien het eerste prototype niet voldoet, wordt er verwezenlijkt en wordt een tweede prototype gebreid. Als dit nog niet helemaal voldoet, worden er nog laatste wijzigingen aangebracht voor productie. Hier gaan enkele maanden terug.
Een eerlijke loon voor de vrouwen in Peru
Elke sjaal wordt met de hand uitgebreid in een sociaal breiatelier in Peru, waar kwetsbare vrouwen en hun kinderen worden opgevangen, waar ze leren breien en een eerlijk loon krijgen. Uw sjaal wordt óf met de breinaalden óf met de handmatige breimachine gebreid en wordt daar steek per steek en stuk voor stuk met heel veel liefde en vakmanschap gemaakt. Wij doen niet mee aan massaproductie.
Daarna wordt er nog met de hand een labeltje in genaaid, wordt alles netjes schoongemaakt met een soort droogkuis, wordt alles opgeplooid en verpakt. Om alles in België te krijgen, hoort er ook nog een 'ritje' Peru-België bij, de prototypes zijn al eerder in de productie gegaan.
Marketing: ook dat nog
Marketing: als het 'beestje' niet bekend is, wordt het ook niet verkocht dus… Eens de prototypes zijn er, wordt er een fotoshoot georganiseerd want je moet de breikleding toch aan je publiek kunnen voorstellen.
Voor de fotoshoot heb je nodig: een locatie (huur), een fotograaf, een videograaf een MUHA (make-up and hair artieste), een styliste en meerdere fotomodellen. Elke look moet vooraf worden bepaald en er wordt ook een draaiboek van de fotoshoot opgemaakt.
Met de foto's en video's wordt een marketingplan uitgewerkt: met facebook advertenties en instagram. Er worden flyers en posters gedrukt. Alles wordt ook netjes en passend in de onlineshop.
Als alles op punt staat kan de producent ervoor kiezen om via winkels te verkopen, via een onlineshop, pop-up van evenementen. Ook dat brengt zijn prijs mee.
Indien je via winkels verkoopt, is de prijs in de winkel de groothandelsprijs x 2 of x 2,5.
Als wij, als producent, rechtstreeks verkopen via onze onlineshop, kan een pop-up van evenementen de prijs lager houden. Maar ook een onlineshop creëren heeft zijn prijs.
Bij een pop-up moet je ook rekening houden met huur, onkosten, inrichting, verkoopster…
Een sjaal met een verhaal
En dan moet er natuurlijk ook nog wat labeltjes aan de knitwear hangen, zoals het merklabel en het onderhoudslabel, de hangtags en een zakje om alles mee te nemen naar huis of doosje om te verzenden + verzendkosten… Ook het ontwerpen van de labels neemt heel wat tijd in beslag.
Om nog maar te zwijgen over vaste kosten zoals: auto, gsm, laptop, boekhouding…. En misschien ben ik nog wel het een en ander vergeten…
Kan je nog bijhouden hoeveel handen er meegewerkt hebben aan jouw sjaal?
Sommige klanten kijken eerst naar het prijskaartje, maar als ze dit gelezen hebben, begrijpen ze waarom. Hun sjaal heeft een verhaal.
Wil je dit project ondersteunen en jouw sjaal kopen? Ga dan naar https://www.hug-hum.be/collecties/sjaals
Geniet van jouw sjaal. www.hug-hum.be
Warme groetjes, Anja